Gerst oogst - Reisverslag uit Lacombe, Canada van Jessie Laurijsse - WaarBenJij.nu Gerst oogst - Reisverslag uit Lacombe, Canada van Jessie Laurijsse - WaarBenJij.nu

Gerst oogst

Blijf op de hoogte en volg Jessie

19 Augustus 2016 | Canada, Lacombe

Hier weer een berichtje van mij.

Druk van de week, met vooral mooi weer! Ook de gerst was ready voor de oogst. De korrel was mooi deegrijp en de plant stond er ook goed bij. De korrel moet namelijk niet te rijp zijn, anders schijt de koe de korrel en zo de energie zo uit. Dinsdagavond was de loonwerker begonnen met het maaien van de gerst. Dit wordt op zwadjes achtergelaten en woensdagochtend kwam de hakselaar het oprapen en hakselen waarna het door vrachtwagens (3 waren er aan het rijden) naar de kuil wordt gebracht en ingekuild. Op de kuil word de gerst goed aangereden en verdeeld door een grote John Deere trekker. Kees reed zelf ook met de shovel mee op de kuil om de kuil net wat vaster te krijgen. Helaas ging het woensdagavond regenen met onweer, iets waarop we niet gehoopt hadden omdat de oogst nog niet binnen was en de kuil nog open was! Gelukkig had de maaier die voor de hakselaar reed niet al te veel meer afgemaaid. De loonwerker ging donderdag tegen de middag weer door toen het gewas droog was. Tegen 6 uur s'avonds was het klaar en hebben we s'avonds toch met genoeg man ervoor gezorgd dat de kuil netjes dicht lag. Vandaag hebben Kees, Jelle en ik de kuil verder afgemaakt zoals het kon, er is namelijk net wat banden te kort waardoor we de kuil niet helemaal kunnen bedekken. Verder ging natuurlijk de dagelijkse dingen melken, boxen schoonmaken, voeren etc... ook gewoon door.